tisdag 13 april 2010

Försäljning i godisbutik - marknadsföring i media?

I morse när jag åt frukost och slog upp artikeln i GP om att droger säljs i en godisbutik i Göteborg så var min första reaktion att det var bra att detta kom fram så att vi kan hindra barn, ungdomar och vuxna att köpa.Min andra reaktion var att detta var en sorts marknadsföring från medias sida - information som kan bli kontraproduktiv, det vill säga att informationen gör att människor blir mer nyfikna och därför går till godisbutiken och handlar drogen.Min andra reaktion är den jag håller fast vid.

All information är inte bra i alla lägen!

Detsamma gäller för den åldersstiga metoden att polisen kommer ut i skolor och har droger med sig så att eleverna får se hur de ser ut.Detta så att de vet vad det är om de kommer i kontakt med droger.Klart som sjutton att ungdomarna blir mer nyfikna av det.Detsamma gäller om skolor tar in en extern föreläsare i form av en nykter alkoholist, fd missbrukare osv.Eleverna ser ju då att den personen klarade sig och lever ett ok liv och tror att man överlever och kan sluta med droger om och när man vill.Är det detta vi vill att våra ungdomar ska tänka?Är detta budskapet vi vill föra ut i samhället?Min personliga åsikt är att det vill inte jag.Det finns flera andra bra sätt som inte är kontraproduktiva exempelvis ÖPP där man arbetar med föräldrar, livskunskap i skolorna där man jobbar mycket med attityder och värderingar.

Media, internet och det stora informationsflödet vi har idag är positivt på många sätt men vi måste vara kritiska till den information som läggs ut innan den läggs ut.Vad får den för konsekvenser och resultat?

Inga kommentarer:

Vad gör LAST´N?

LAST´N jobbar med alkohol- och drogförebyggande frågor i Kungsbacka kommun. Vi är för tillfället tre utvecklare som jobbar med det alkohol- och drogförebyggande arbetet.