Sju av tio unga vuxna mellan 18-25 tycker att alkohol har positiva effekter till exempel lättare att koppla av och flirta. Men det finns även en baksida med exempelvis minnesluckor och oskyddat sex.
IQ har tagit fram en ny reklamfilm om hur en fest spårar ur som ska få tittarna att tänka efter.Villd u se filmen? Gå in på www.iq.se Filmen heter Rus.
Det har också gjorts en enkät bland 1000 unga vuxna.Svaren visar att majoriteten tycker att alkoholen har positiva effekter. Att yttre och inre krav släpper (57 %), livet känns roligare (51 %), lättare att flörta (48 %), roligare att dansa (45 %) och att de känner sig mer snygga och säkra (34 %).
Men det finns också en negativ sida av alkoholens effekter. Var tredje tillfrågad hade hånglat med fel person, var fjärde hade skadat sig och en av tio själv kört eller åkt med alkoholpåverkade förare.
För mer information: www.drugnews.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar